Zsuato autóalkatrész webáruház
Árajánlatkérés
Ügyfélszolgálat: +36-30-933-00-89

Azt mondjuk, hogy a kocsi lelke a motor akkor mondhatjuk, hogy a motor szíve a vezérlés!

A vezérlés részei: Fogasszíj (vezérműszíj), Feszítő görgő, Vezető görgő

Láncos hajtású motor részei: Lánc (vezérmű lánc), Feszítő és vezető sín, Feszítő patron

Motor vezérlés

 

Azt mondjuk, hogy a kocsi lelke a motor akkor mondhatjuk, hogy a motor szíve a vezérlés!

Biztos nagyon sokan találkoztak már ezekkel a kifejezésekkel, hogy OHC, DOHC, SOHC.

Aki ilyenkor a motor vezérlésére gondol, "igen" az nem jár messze az igazságtól.

Nézzük meg részletessen:

A vezérlés három nagy csoportra bonthatjuk.


– Alul-vezérelt oldalszelepes röviden S.V (álló szelepes) angolul Standing Valve

A büttyköstengely alul helyezkedik el és a szelepek oldalt helyezkednek el a hengerhez képest.

 - Előnye: építés szempontjából a legkönnyebb.

 - Hátránya: Kedvezőtlen égéstér.


– Alul-vezérelt felülszelepes röviden O.H.V (hengerfej feletti szelep) angolul Overhead Valve

Az S.V-hez képest egy korszerűbb és hatékonyabb megoldás. A büttyköstengelyt alul és a szelepek felül helyezték el a jobb égéstér miatt. A szelepek működtetéséhez himbákat(Szelephimba), tolórudat, illetve a visszahúzásához rugókat alkalmaznak.

 - Előnye: Jobb helykihasználás és kedvezőbb égéstér.

 - Hátránya: A többlet alkatrész miatt szelephimba, tolórúd, rugó többletsúly keletkezik.

 

– Felülvezérelt felül-szelepes O.H.C  (felülfekvő vezérműtengely)angolul Overhead Camshaft

A szelepek és a bütykös-tengely is felülhelyezkedik el. A bütykös-tengely hajtása függőleges tengellyel vagy vezérműlánccal, fogasszíjjal (vezérműszíj) oldják meg. Napjainkba ez a legelterjedtebb.

 

- Egy vezérműtengelyes S.O.H.C (hengerfej feletti vezérműtengely) angolul Single Overhead Camshaft

Ennél a megoldásnál nem lesz többlet súly, mert nem kell tolórudat alkalmazni, mivel a vezérműtengely a hengerfejben helyezkedik el. A vezérlés működését közvetlenül a vezérműtengely

bütykeit közvetlenül vagy himba segítségével kapcsolják össze. Az S.O.H.C vezérlések hengerenkénti 2 szelepesek, de vannak olyan autógyártók, akik több szelepesre tervezik.

- Dupla Vezérműtengelyes D.O.H.C (dupla hengerfej feletti vezérműtengely) angolul Double Overhead Camshaft

Ennél a típusnál a hengerenkénti több szelepes (4 szelepes) elrendezés az elterjedt.

Szerelés szempontjából sokkal nehezebb, illetve az előállítási költsége is magasabb.

 

A vezérlés részei: Fogasszíj (vezérműszíj), Feszítő görgő, Vezető görgő

Láncos hajtású motor részei: Lánc (vezérmű lánc), Feszítő és vezető sín, Feszítő patron

 

Vezérműszíj készlet vagy vezérműszett cseréjénél a vízpumpát is cserélni kell, ha a vezérlés oldalán van és vezérműszíj hajtja és a gyártói garancia is ekkor érvényes.

 

  • Budapest, 1214 II.Rákóczi Ferenc út 192
    Nyitva tartás: H - P: 8.00 - 17.00
  • Tel.: +36-1-420-5772, +36-1-277-82-22