Azt mondjuk, hogy a kocsi lelke a motor akkor mondhatjuk, hogy a motor szíve a vezérlés!
A vezérlés részei: Fogasszíj (vezérműszíj), Feszítő görgő, Vezető görgő
Láncos hajtású motor részei: Lánc (vezérmű lánc), Feszítő és vezető sín, Feszítő patron
Motor vezérlés
Azt mondjuk, hogy a kocsi lelke a motor akkor mondhatjuk, hogy a motor szíve a vezérlés!
Biztos nagyon sokan találkoztak már ezekkel a kifejezésekkel, hogy OHC, DOHC, SOHC.
Aki ilyenkor a motor vezérlésére gondol, "igen" az nem jár messze az igazságtól.
Nézzük meg részletessen:
A vezérlés három nagy csoportra bonthatjuk.
– Alul-vezérelt oldalszelepes röviden S.V (álló szelepes) angolul Standing Valve
A büttyköstengely alul helyezkedik el és a szelepek oldalt helyezkednek el a hengerhez képest.
- Előnye: építés szempontjából a legkönnyebb.
- Hátránya: Kedvezőtlen égéstér.
– Alul-vezérelt felülszelepes röviden O.H.V (hengerfej feletti szelep) angolul Overhead Valve
Az S.V-hez képest egy korszerűbb és hatékonyabb megoldás. A büttyköstengelyt alul és a szelepek felül helyezték el a jobb égéstér miatt. A szelepek működtetéséhez himbákat(Szelephimba), tolórudat, illetve a visszahúzásához rugókat alkalmaznak.
- Előnye: Jobb helykihasználás és kedvezőbb égéstér.
- Hátránya: A többlet alkatrész miatt szelephimba, tolórúd, rugó többletsúly keletkezik.
– Felülvezérelt felül-szelepes O.H.C (felülfekvő vezérműtengely)angolul Overhead Camshaft
A szelepek és a bütykös-tengely is felülhelyezkedik el. A bütykös-tengely hajtása függőleges tengellyel vagy vezérműlánccal, fogasszíjjal (vezérműszíj) oldják meg. Napjainkba ez a legelterjedtebb.
- Egy vezérműtengelyes S.O.H.C (hengerfej feletti vezérműtengely) angolul Single Overhead Camshaft
Ennél a megoldásnál nem lesz többlet súly, mert nem kell tolórudat alkalmazni, mivel a vezérműtengely a hengerfejben helyezkedik el. A vezérlés működését közvetlenül a vezérműtengely
bütykeit közvetlenül vagy himba segítségével kapcsolják össze. Az S.O.H.C vezérlések hengerenkénti 2 szelepesek, de vannak olyan autógyártók, akik több szelepesre tervezik.
- Dupla Vezérműtengelyes D.O.H.C (dupla hengerfej feletti vezérműtengely) angolul Double Overhead Camshaft
Ennél a típusnál a hengerenkénti több szelepes (4 szelepes) elrendezés az elterjedt.
Szerelés szempontjából sokkal nehezebb, illetve az előállítási költsége is magasabb.
A vezérlés részei: Fogasszíj (vezérműszíj), Feszítő görgő, Vezető görgő
Láncos hajtású motor részei: Lánc (vezérmű lánc), Feszítő és vezető sín, Feszítő patron
Vezérműszíj készlet vagy vezérműszett cseréjénél a vízpumpát is cserélni kell, ha a vezérlés oldalán van és vezérműszíj hajtja és a gyártói garancia is ekkor érvényes.