Zsuato autóalkatrész webáruház
Árajánlatkérés
Ügyfélszolgálat: +36-30-933-00-89

Amit érdemes a Kuplungról és Lendekerékről Tudni!

Kiemelt Gyártók: Luk, Sachs, Valeo, Exedy, Japanparts, Mecarm...

Kuplung részei és kapcsolódó alkatrészek: Kuplungtárcsa, Kuplung szerkezet (nyomólap), Kinyomó csapágy, Kuplung főhenger, Kuplung munkahenger, Lendkerék (Kettőstömegű), Kuplung bowden.

Amit érdemes a Kuplungról és Lendekerékről Tudni!

 

Kiemelt Gyártók: Luk, Sachs, Valeo, Exedy, Japanparts, Mecarm...

 

Kuplung részei és kapcsolódó alkatrészek: Kuplungtárcsa, Kuplung szerkezet (nyomólap), Kinyomó csapágy, Kuplung főhenger, Kuplung munkahenger, Lendkerék (Kettőstömegű), Kuplung bowden.

 

 

A kuplung az autó azon alkatrésze, ami a motor és a sebességváltó között helyezkedik el, legfontosabb feladata, hogy a motor által előállított energiát megfelelő mértékben továbbítsa a sebességváltók felé. Ezt többféle módszerrel is meg lehet oldani, így a többféle kuplung is van. A különböző típusú kuplungokat azonban különböző területeken is alkalmazzák. A kuplung lényegében főtengelykapcsolónak is nevezhető. Az autó szerkezeti felépítésénél több tengelykapcsoló is van, ezek a tengelykapcsolók a tengelyek végeinél helyezkednek el, a kuplung értelemszerűen azért főtengelykapcsoló, mert nem a tengelyek felé vezeti tovább az energiát, hanem a sebességváltó felé, így ebből csak egy van.

 

A kuplung működése


A kuplung alapjárata a bekapcsolt állapot. Ez egy zárt helyzetet jelent, aminek felengedését a vezető látja el, a kuplung pedáljának lenyomásával. Az indítást üres helyzetben kell elvégezni, ezt a kuplung pedáljának lenyomásával végezhetjük el, majd a kuplung pedáljának lassú felengedésével a helyezzük az autót egyes fokozatba, bal lábbal a kuplung pedálját engedjük fel lassan és közben jobb lábbal a gázpedált kell benyomni, így a motor eléri azt a nyomatékot, ami az indításhoz kell.
A kuplung pedálját vezetés közben folyamatosan használjuk, minden egye sebességváltásnál, a kuplung feladata, hogy a különböző mértékű terheléseket biztonságosan továbbítsa. A váltók akkor mozgathatóak szabadon, amikor a kuplung teljesen benyomott helyzetben van.
A kuplung működési leve alapján két típust különböztethetünk meg, az egyik a hidraulikus kuplung, ami folyadéksúrlódással működik, a másik pedig a mechanikus kuplung, ami csúszással, súrlódással működik. Fontos, hogy járművünk állapotát folyamatosan figyeljük, az egyik alkatrész meghibásodása előidézheti a másik rongálódását is, különösen érvényes ez a lengéscsillapítóra.


A kuplung három részből áll, ezek a kuplung szerkezet, kuplung tárcsa és kinyomócsapágy. Amikor a kuplung pedált benyomjuk, megszakad a kapcsolat a motor és sebességváltó között, a kuplung tárcsa eltávolodik a kuplung szerkezettől. Az elhasználódott kuplung alkatrésznél jelentkezik az a jelenség, hogy már nem tudjuk megszakítani a kapcsolatot.


Ahhoz, hogy a vezetés és autózás biztonságos legyen elengedhetetlen, hogy az autóalkatrészek jól működjenek. Az autót alkotó alkatrészek több szempontból csoportosíthatóak, mindegyik fontos, de vannak fontosabbak és kevésbé fontosak. A legfontosabbak azok az alkatrészek, amelyek az autó lelkét adják, ezek felelősek az autó működéséért, ide sorolható a motor, a kuplung, a lengéscsillapító és azok a részek, amelyek nem láthatóak, de fontosak, ezek nélkül az autó működésképtelen.

 


Mikor kell kuplungot (kuplung szettet) cserélni?

Kuplung elkopásának első jelei, amit általában a gépjármű tulajdonos tapasztal és a szerelő felé jelezni szokott:
 

  • az autó sebességbe rakva nem indul el. Ez a legdurvább eset, de van ilyen!
  • nyomom a gázt és az autó nem gyorsul!
  • induláskor nagyon büdös van a gépkocsiban!
  • nem tudok felmenni egy dombra sem, a motor pörög, de a kocsi nem megy!
  • furcsa zörgő hangot hallok, ha benyomom a kuplung pedált!
  • valami karattyol a motorban. (Természetesen a kuplungházból jön a zaj!)
  • recsegést hallok, amikor váltani akarok!
  • nem tudok váltani!
  • nehezen veszi a fokozatot az autóm!
  • nehéz benyomni a kuplungpedált!
  • szinte teljesen felengedett pedálnál indul el a gépkocsi

Kuplung bowden csere: nehéz benyomni a kuplungpedált! (általában)

 

Kettőstömegű Lendkerék

 

Kettőstömegű Lendkerék
DMF - Dual Mass Flywheel
ZMS - Zweimassen Schwungrad


A modern motorok már alacsonyabb fordulatszámon is képesek jól működni. Nyomatékgörbéjük laposabb, így a motor működési zajszintje jóval alacsonyabb lehet. Aerodinamikai és akusztikai szakemberek hadai dolgoznak azon, hogy a szélzaj minél jelentéktelenebb, a hangszigetelés minél eredményesebb legyen. A súlycsökkentés és a motor hatékonyságának fokozása is fontos szemponttá lépett elő. Az öt- és hatsebességes váltók elterjedése szintén hozzájárult ahhoz, hogy a menetzaj nagyságrendekkel alacsonyabb, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Az így elkényeztetett sofőr és utasai egyre kevésbé fogadják el a beszűrődő háttérzajokat. Ezzel a kuplung feladata még az eddiginél is fontosabb lett, a sima kapcsolás és oldás mellett feladatává vált az is, hogy a motor rezgéseit hatékonyan szigetelje el az autó többi részétől.

Elméletben ezt könnyű megoldani, az erőátvitel tehetetlenségi nyomatékát kell megnövelni anélkül, hogy a kapcsolandó tömeget megnöveljék. A gyakorlatban ezt úgy oldották meg, hogy a lendkereket egyszerűen megfelezték, a két tömeg közé pedig rezgéscsillapító és rugózó elem került. Az egyik "fél-lendkerék" fixen kapcsolódik a főtengelyhez, a másik pedig közvetlen a kuplungtárcsához, amely az ilyen konstrukciókban már nem tartalmaz rezgéscsillapító elemet. Ez a megoldás egyszerre csökkenti a motor torziós rezgéseit és csökkenti az erőátvitel terhelését.

A kettőstömegű lendkeréknek van egy kevésbé ismert hatása is. A fizikából ismert sajátrezgés és gerjesztett rezgés fogalmát most nem boncolgatnánk, de aki volt katona, bizonyára emlékszik arra a homályos magyarázatra, miért is nem menetelünk egyszerre a hídon. A motornak is van (számos) sajátfrekvenciája, és ezeket - elkerülendő a motorikus "hídszakadást" - lehetőség szerint úgy kell hangolni már a motor tervezésekor, hogy kívül essen az üzemi tartományon. Ez sokszor nem, vagy nem tökéletesen sikerül, és a kettőstömegű lendkerék alkalmazásával némi utólagos finomhangolásra van lehetőség.

Mint minden rendszernek, a DMF-nek is van sajátfrekvenciája, ez nagyjából a 300 f/p perc tartományba esik. Mivel ez éppen az átlagos önindító üzemi fordulatszáma és az átlagos motor alapjárata közé esik, ezért minden egyes indítás és leállítás során nagy igénybevételnek van kitéve a lendkerék.

 

 

  • Budapest, 1214 II.Rákóczi Ferenc út 192
    Nyitva tartás: H - P: 8.00 - 17.00
  • Tel.: +36-1-420-5772, +36-1-277-82-22